Musikbranschen har efter en del tuffa år hittat tillbaka till ett vinnande koncept. Att sälja skivor numera är inte helt enkelt, men kanske kan musikbranschens mest ekonomiskt krisande skivbutiker få lite hjälp med sina mest akuta behov genom att öka likviditeten, vilket de kan göra genom att till exempel sälja ut gamla onödiga inventarier eller genom än att sälja fakturor med fordringar. Men kanske spelar skivbutikernas vara eller icke vara mindre roll, eftersom man numera kan lyssna på musik genom diverse streamingtjänster som Spotify och Deezer. För den som hellre äger sin musik är cd-skivan ett gott val, eftersom man om man köper mp3-filer kan råka ut för restriktioner om man handlar musiken från en viss butik på nätet som infört regler om hur och var man får använda sina musikfiler. Att licensen till en musikfil som man har köpt plötsligt upphör att gälla utanförvarning känns ju inte kul.

I takt med att själva musiken har blivit billigare i och med att man kan lyssna på musik nästan gratis eller helt gratis så har de som gillar musik behövt hitta nya saker att köpa för att visa sin bekantskapskrets hur mycket man gillar musik. Det kan handla om allt från klassisk merchandise till album som släpps i begränsade upplagor eller skivor som släpps på vinyl, till exempel. När det gäller merchandise så finns det massor av saker att köpa vilket nog inte förvånar någon egentligen.

En annan sak som man kan lägga sina surt förvärvade pengar på om man gillar musik är olika slags biografier och böcker som olika artister har skrivit, med eller utan hjälp av andra författare.

En förändring i den nya digitala musikens tidevarv är att antal spelade tillfällen, alltså antalet startade strömningar, har blivit mer och mer viktigt. En artist har visserligen alltid varit beroende av starka singlar för att sälja album. Men förr i tiden så var det knappast singlarna som drog in pengar, utan försäljningen av album. Ni som varit med ett tag vet ju om att försäljning av singlar, alltså skivor med endast en eller två låtar, var något som var väldigt vanligt på 1990-talet men under 2000-talet så försvann det mer och mer. Numera hittar man knappast en singel ute i en skivbutik alls, eller möjligen gör man fortfarande det men singeln har verkligen inte samma roll som den en gång hade när singlar sålde riktigt väl. Numera köper man mest album om man fortfarande investerar i musik på skiva.

Trots det så är singeln viktigare än någonsin.

Det beror på att även om singlar på skiva ha spelat ut sin roll mer eller mindre fullständigt så är singeln som sådan något som drar in massor med pengar. En artist som Ed Sheeran med en låt som Shape of You eller Dua Lipa med en megahit som New Rules kan tjäna enorma summor på en enda låt som kan få ofattbara en miljard startade strömningar i vissa extrema fall. Singlar drar in stora summor pengar. På 1990-talet var en singel mest något man sålde för att sälja in albumet, och en singel kostade inte mer än några tior.