Det kan vara svårt att slå igenom som artist utan att ha rätt kontakter. Om du tar hjälp av en manager, en agentur och/eller ett skivbolag så ökar du dina chanser att slå igenom markant. I följande text hittar du mer information om vilka du kan vända dig till och hur du gör för att verkligen presentera dig på ett unikt och bra sätt.

Tips för att lyckas med din presentation

Det första du behöver göra är att skriva ner nyckelord om dig och din verksamhet. Skriv ner dina styrkor, svagheter, vad som gör din musik unik, vad du har för likheter och olikheter med andra artister och liknande. När du har kommit fram till det blir det lättare att både sätta ihop en presentation om dig själv och din musik samt lättare att hitta rätt skivbolag eller agentur att vända sig till.

När du har börjat sätta ihop din presentation är det dags att bestämma dig för hur du ska presentera den också. Det är en stor fördel att använda sig av professionella lokaler och teknik när du ska presentera dig för ett skivbolag och/eller agentur. Om du inte har ett eget kontor kan du enkelt hyra konferensrum Stockholm eller andra lokaler som passar bra för ändamålet. På det sättet kan du fokusera på att göra ett så bra intryck som möjligt utan att behöva oroa dig för att lokalen och tekniken inte lever upp till deras förväntningar.

Därför är det smart att ta hjälp av ett skivbolag eller en agentur

De flesta artister är överens om att det är fördelaktigt att ta hjälp av en manager/skivbolag eller en agentur. Dock är det är inte alla som har möjlighet att få en stjärnmanager, men för de allra flesta finns det bra stöd att få på en rimligare nivå.

Det finns de som menar att skivbolagen bara är korrupta och att de inte behövs för att du ska slå igenom. Det finns förstås en del sanning i det, det går absolut att slå igenom på egen hand också. Samtidigt pekar det mesta på att det går betydligt mycket fortare om du tar hjälp av ett skivbolag eller liknande.

Vissa artister anser att de fått stort stöd av sina skivbolag och att de aldrig hade nått den statusen de har idag om de inte hade tagit hjälp av ett skivbolag. Dock har skivbolagens roll förändrats med tiden och det är inte längre samma fokus på att släppa skivor utan nu släpps musiken nästan hellre via andra medier.

Det finns skivbolag och managers som gör vad som helst för att deras artister ska slå igenom och göra succé, men alla metoder kanske inte är bra metoder. Att exempelvis ljuga sig till skivkontrakt känns både okontroversiellt och som en tråkig metod.